Μπορεί να παρασυρθείς και να λες την λέξη… χωρίς καν να το καταλάβεις: «Συγγνώμη, μια γρήγορη ερώτηση…» ή «Συγγνώμη για το μακροσκελές email». Ναι, πολλές φορές παρασυρόμαστε, και λέμε την λέξη «συγγνώμη» ακόμα κι όταν δεν χρειάζεται.
Η συγγνώμη έχει τη θέση της: Οταν έχεις κάνει κάτι λάθος. Αλλά πάρα πολλοί επαγγελματίες βλέπουν τον εαυτό τους να λέει «συγγνώμη» σε καταστάσεις που δεν χρειάζεται.
Το «συγγνώμη» μπορεί να σε ζημιώσει περισσότερο από όσο νομίζεις
Οι συγγνώμες έχουν νόημα όταν υπάρχει λόγος– και η τάση μας να λέμε «συγγνώμη» πηγάζει από καλές προθέσεις: Να είμαστε ευγενικοί, σεβαστικοί και ευχάριστοι.
Αλλά όταν γίνεται το μόνιμο μοτίβο σου – ακόμα και όταν δεν έχεις κάνει τίποτα κακό – μπορεί να είναι ένα αθόρυβο σημάδι που δείχνει στους άλλους ότι σου λείπει η αυτοπεποίθηση και η σιγουριά για τον εαυτό σου. Αν λέτε «συγγνώμη» επειδή καταλαμβάνετε χρόνο σε μια σύσκεψη, στέλνετε ένα email follow-up ή κάνετε μια ερώτηση, δεν είστε ευγενικοί. Σαμποτάρετε τον εαυτό σας, όπως εξηγεί το CNBC.
Μόλις αρχίσετε να το παρατηρείτε, θα το βλέπετε παντού:
- Στις συσκέψεις: «Συγγνώμη, μπορώ να πω κάτι πολύ γρήγορα;»
- Στα email: «Συγγνώμη που σας ενοχλώ»
- Στις καθημερινές συζητήσεις: «Συγγνώμη, δεν καταλαβαίνω ακριβώς τι εννοείτε…»
Συχνά, το «συγγνώμη» λειτουργεί ως υποκατάστατο για κάτι άλλο: Νευρικότητα, δισταγμό ή φόβο μήπως σας κρίνουν.
Κάντε διακριτικές αλλά ισχυρές αλλαγές
Δεν χρειάζεται να εξαλείψετε εντελώς τη λέξη «συγγνώμη» από το λεξιλόγιό σας. Αλλά πρέπει να ξέρετε πότε να την αντικαταστήσετε με κάτι πιο δυνατό. Ακολουθούν μερικές προτάσεις που παραθέτει το CNBC.
1. Αναδιατυπώστε με εκτίμηση
Αντί για: «Συγγνώμη που άργησα».
Δοκιμάστε: «Ευχαριστώ που περιμένατε».
Αντί για: «Συγγνώμη για το μακροσκελές μήνυμα».
Δοκιμάστε: «Εκτιμώ που αφιερώσατε χρόνο για να το διαβάσετε».
Αυτές οι διακριτικές αλλά ισχυρές αλλαγές διατηρούν τον τόνο θετικό και σας βοηθούν να φαίνεστε πιο σίγουροι. Δείχνουν ότι εκτιμάτε και τον χρόνο του άλλου ατόμου χωρίς να μειώνετε τη δική σας παρουσία.
2. Αφαιρέστε τις περιττές συγγνώμες από τις ουδέτερες αλληλεπιδράσεις
Μην ξεκινάτε τη φράση σας με «συγγνώμη» εκτός αν έχετε κάνει πραγματικά λάθος. Εάν μοιράζεστε μια ιδέα ή κάνετε μια ερώτηση, δεν υπάρχει τίποτα για το οποίο πρέπει να ζητήσετε συγγνώμη!
Αντί για: «Συγγνώμη που επικοινωνώ ξανά μαζί σας».
Δοκιμάστε: «Επανέρχομαι ξανά για αν δω αν είχατε την ευκαιρία να το αξιολογήσετε. Αν όχι, πότε θα ήταν καλύτερη στιγμή για να επανέλθω;»
Αντί για: «Συγγνώμη, μπορώ να παρέμβω;»
Δοκιμάστε: «Θα ήθελα να προσθέσω μια γρήγορη σκέψη».
3. Χρησιμοποιήστε άμεση γλώσσα όταν προσφέρετε ιδέες ή feedback
Μην ζητάτε συγγνώμη εκ των προτέρων για τη διαφωνία ή την κοινοποίηση μιας ιδέας. Αυτό διευκολύνει την απόρριψη της άποψής σας… πριν καν ακουστεί.
Αντί για: «Συγγνώμη αν αυτό είναι λάθος…»
Δοκιμάστε: «Ένα πράγμα που πρέπει να λάβετε υπόψη είναι…»
Αντί για: «Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά…»
Δοκιμάστε: «Ακολουθεί μια άλλη οπτική γωνία για να σκεφτείτε».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Πέντε φράσεις που κάνουν τους άλλους να σε αντιπαθούν. Οι περισσότεροι τις χρησιμοποιούμε καθημερινά






