Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
spot_img
spot_img

Top 5 ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λόρδος Βύρων: Το 2024 αφιερώνεται στον επιφανέστερο των Φιλελλήνων

«Αφιερωματικό Έτος στον Λόρδο Βύρωνα» είναι το τρέχον έτος καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από τον θάνατο της κορυφαίας μορφής του Φιλελληνισμού που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιτυχή έκβαση του αγώνα για την ελληνική Ανεξαρτησία.

Η ανακοίνωση έγινε στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση δυο αιώνων από το θάνατο του Λόρδου Βύρωνα από – που αλλού: – στο Μεσολόγγι από την υπουργό Πολιτισμού. Η Λίνα Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση «Ο Μπάυρον και η Ελλάδα», την οποία συνδιοργάνωσαν η Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, στο Βυρώνειο Κτήριο.

Στον χαιρετισμό της, η Υπουργός μίλησε για το επετειακό αφιέρωμα, το οποίο συμβάλλει στην επανεκτίμηση του βίου και της παρουσίας του Μπάιρον, του επιφανέστερου των Φιλελλήνων, με την εμπλοκή του στα ελληνικά πολιτικά πράγματα της εποχής, αλλά και για τον θάνατό του ως καταλύτη της έξαρσης του φιλελληνικού κινήματος στην Ευρώπη. «Άλλοι Φιλέλληνες», υπογράμμισε η Υπουργός, «είχαν, ίσως, ουσιαστικότερη συμβολή στην ευόδωση του Αγώνα.

Ο Βύρωνας, όμως, με τον θάνατό του, αναγνωρίζεται ως το σύμβολο του Φιλελληνισμού. Η κάθοδος του Μπάιρον στην Ελλάδα και ο θάνατός του στο Μεσολόγγι, έδωσαν τεράστια δημοσιότητα στην εξέγερση των Ελλήνων και κινητοποίησαν την φωτισμένη Ευρώπη, ενώ ο δεσμός και η συνεργασία του με τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο επηρέασαν αποφασιστικά τις πολιτικές ισορροπίες, ακριβώς τη στιγμή που αυτές διαμορφώνονται εντός του επαναστατημένου έθνους που προσπαθούσε να συγκροτηθεί σε κράτος».

«Το πέρασμα του Βύρωνα από την Ελλάδα και το τέλος του εδώ», συνέχισε η Λίνα Μενδώνη, «τείνουν, πολύ φυσιολογικά, να επισκιάσουν ένα άλλο σημαντικότατο κομμάτι της αγάπης του για την Ελλάδα και της διαχρονικής κληρονομιάς του στους Έλληνες. Την εξαρχής εκδηλωθείσα αντίδρασή του στη βίαιη απόσπαση και αρπαγή των Γλυπτών του Παρθενώνα, από τον Έλγιν.

Οταν ακόμη το θέμα ήταν ελάχιστα γνωστό και λίγες ήταν οι φωνές ενάντια στη λεηλασία της Ακρόπολης, ο Μπάιρον συνθέτει το ποίημα Η κατάρα της Αθηνάς, στο οποίο η Παλλάδα εμφανίζεται στον ίδιο, στην άνοδο του στην Ακρόπολη, για να καταγγείλει τον Έλγιν και την αποτρόπαιη πράξη του λέγοντάς του: Απ′ του Τούρκου τη μανία γλίτωσα και του Βανδάλου/ μα η χώρα σου έναν κλέφτη μου ’χει στείλει πιο μεγάλο./Κοίτα, άδειος ο ναός μου, κατοικία ρημαγμένη/και στοχάσου τι μιζέρια είναι γύρω απλωμένη. Θα μπορούσε κανείς άλλος», υπογράμμισε η Υπουργός, «να συνηγορήσει με καλύτερο τρόπο υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, κάποιος άλλος, όταν αυτοί οι στίχοι, διακόσια και περισσότερα χρόνια τώρα, παραμένουν ισχυροί ζωντανοί, επίκαιροι;»

Πηγή

spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

spot_img

Δημοφιλή